قیمت‌گذاری پرمایه و گران

یک پیش شرط اساسی برای قیمت‌گذاری پرمایه و گران، وجود محصولی است که مصرف‌کننده آن را نسبت به محصولات رقبا، متمایز می‌داند. در حالت کلی، این بدان معناست که قیمت‌گذاری پرمایه و گران، کاملا بسته به توانایی شما در نشان دادن این موضوع است که محصولات شما در مقایسه با محصولات رقبا، مزیت و منفعت مالی بیشتری ارائه می‌کنند. این امر در مراحل اولیه چرخه عمر محصول اتفاق می‌افتد که در آن خریداران نسبت به قیمت حساسیتی ندارند. زیرا برای آن‌ها، مزیت این محصول، قرار گرفتن در میان اولین مصرف‌کنندگان این فناوری جدید است. با حرکت محصول در چرخه عمر، تنها مبنای پایداری این استراتژی، تمایز در محصول و ارزش افزوده ناشی از آن می‌باشد. اگر با ورود رقبای بیشتر و نزدیک شدن محصولات رقیب به محصولات شما، میزان این تمایز کاهش یاید، در این صورت قیمت‌گذاری پرمایه و گران، به دلیل وجود محصولات مشابه بسیار بالا محسوب می‌شود و روش مناسبی برای قیمت‌گذاری نیست.
اگرچه قیمت‌گذاری پرمایه و گران، یک هدف نهایی و ایده آل محسوب می‌شود، اما اگر به صورت ایزوله و بدون ملاحظات انجام شود، بسیار خطرناک است. تأکید سرسختانه بر این روش قیمت‌گذاری می تواند برای رقبای جدید فرصت‌های مناسبی به‌وجود آورد. تاریخ سرشار از تجربیات شرکت‌های پیشگامی است که با یک محصول بسیار متمایز وارد بازار شدند ولی درنهايت مجبور شدند جای خود را به شرکت‌های تازه واردی که به سمت محصولات با ارزش بالا حرکت کرده بودند، بدهند. روش معمول ورود به بازار برای شرکت‌های تازه وارد رقیب، رفتن به سراغ مشتریان حساس به قیمت است که به دنبال جایگزین‌هایی برای محصولات پرارزش و گران‌قیمت شما هستند. وقتی رقبا موضع خود را در چنین بازاری تثبیت و تحکیم کردند، آن‌گاه به سراغ مشتریان اصلی و پرسود شما می‌آیند.
شرکت‌هایی که به طور انحصاری به قیمت‌گذاری پرمایه و گران می پردازند، برای خود ایجاد خطر می‌کنند. در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، Canon تصمیم گرفت با محصولی مشابه محصولات زیراکس، وارد بازار دستگاه‌های کپی ایالات متحده شود. این شرکت، کار ورود خود به بازار را با همکاری عرضه کنندگانی که می‌توانستند محصولات نهایی کم هزینه بسازند، شروع کرد. زیراکس در واکنش نشان دادن به این تهدید، بسیار کند عمل کرد و موقعیت رهبری خود را در بازار از دست داد. Canon علاوه بر مطرح بودن به عنوان یک شرکت پیشگام جهانی، به طور مستمر در حال رسیدن به نتایج بسیار مطلوب است. بیش از ۲۰ سال متوالی، Canon به عنوان شرکت پیشگام در بازار دستگاه های کپی رنگی لیزری ایالات متحده مطرح بوده است. زیراکس با ارائه محصول باارزش و قیمت کمتر، شاید می‌توانست ده سال زودتر جلوی از دست دادن سهم بازار خود را بگیرد.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/amirnikk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

پاسخ دهید