فیل نامه شماره 4

فیل نامه 4

 

در یک سازمان، حفظ سلامت و رضایت کارکنان از عوامل مهمی است که تأثیر مستقیم بر عملکرد و بهره‌وری آنها دارد. در مواقعی که فردی به دلیل بیماری در خانه است و نیاز به مرخصی دارد، تعامل مدیران با این درخواست‌ می تواند ارتباط مستحکمی بین آنها و در نهایت بین سازمان و کارکنان برقرار کند.

یکی از مسائلی که ممکن است در نتیجه پاسخدهی غلط به این درخواست‌ها به وجود آید، عدم رعایت حقوق اساسی کارکنان است. اگر فردی به دلیل بیماری در خانه باشد و مدیرش اجازه مرخصی ندهد، این موضوع حتی می‌تواند به تشنج در روابط کاری منجر شود. عدم توجه به نیازهای بهداشتی و فیزیکی کارکنان می‌تواند باعث افت روحی و جسمی آنان شده و در نهایت باعث کاهش بهره‌وری و افزایش نرخ غیبت شود.

عدم مدیریت صحیح درخواست‌های مرخصی ممکن است منجر به افزایش استرس و اضطراب درون سازمان شود. کارکنانی که احساس می‌کنند مدیران به درخواست‌های بهداشتی و ضروری آنها توجه نمی‌کنند، ممکن است با مشکلات روانی و فیزیکی بیشتری روبه‌رو شوند. این امر به طور غیرمستقیم باعث کاهش رضایت شغلی و افزایش نرخ ترک کار می‌شود.

به منظور پیشگیری از چنین آثار زیانباری، بهتر است سازمان‌ها هم دستورالعمل‌های واضح و عادلانه ای در خصوص مرخصی کارکنان ایجاد کنند و هم به مدیران و سرپرستان این اختیار را دهند تا در صورت لوزم انعطاف پذیری فراتر از این دستورالعمل ها داشته باشند و به‌صورت انسان‌مدارانه به درخواست‌های مرخصی پاسخ دهند.

همچنین، مدیران باید به نیازهای بهداشتی، جسمی و روحی کارکنان توجه کافی را داشته باشند. مدیر خوب کسی است که علاوه بر نظارت بر وظایف و امور اجرائی، به حالات روحی و جسمی همکارانش نیز دقت داشته باشد. به طور مثال ممکن است خانومی به دلیل پریود حال فیزیکی و فکری مناسبی نداشته باشد، و یا آقایی به دلیل بستری بودن فرزندش تمرکز خود را در کار از دست داده باشد. در چنین شرایطی یکی مدیر حرفه ای، پیشدستی کرده و خود به آن فرد مرخصی می دهد.

این رویکرد اخلاقی از سوی مدیران باعث افزایش رضایت سرمایه های انسانی، بهره‌وری، و تعهد سازمانی آنها خواهد شد. یادتان باشد اگر در یک سازمان قواعد اخلاقی و انسانی حکمفرا نباشد، مانند هر جامعه ای، در آنجا نیز اختلافات و چالش های ارتباطی به طور فاجعه باری افزایش می یابد.

《 دکتر امیر نیک‌خواه 》

تصویر از فیلم : Scream

فیل‌نامه

#مشاور #مدیریت #منابع_انسانی #سرمایه_انسانی #امیرنیکخواه #سازمان #مرخصی


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/amirnikk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

پاسخ دهید