فیل نامه شماره 5

فیل نامه 5

 

 

در بسیاری از موارد، مصاحبات شغلی را می‌توان با یک دادگاه تفتیش عقاید مشابه دانست. متقاضیان شغل در موقعیتی قرار می­ گیرند که باید در مقابل یک هیئت ارزیابی پاسخگو باشند و به سوالاتی جواب دهند که ممکن است بی‌ارتباط با مهارت‌ها و توانمندی‌های شغلی آنها باشد. سوالاتی که اغراق آمیز یا حتی شخصی به نظر می‌آیند، می‌توانند جلسه مصاحبه را به یک محاکمه تبدیل کنند و متقاضی را در موقعیتی ناخوشایند قرار دهند.

برخی از مصاحبه کنندگان ممکن است به علت کمبود تجربه در فرآیند مصاحبه، عدم اشراف به حوزه شغلی، متاثر شدن از اثر لوسیفر ناشی از قدرت در فرآیند مصاحبه، و یا ناتوانی در ارتباط موثر با متقاضیان، به سوالاتی بپردازند که ارتباطی با شاخص ­های موردنیاز برای شغل مورد نظر ندارند.

بنابراین آموزش مصاحبه کنندگان در خصوص نحوه انجام مصاحبات شغلی از اهمیت زیادی برخوردار است. این آموزش‌ها نقش بسزایی در بهبود فرآیند استخدام و ایجاد تجربه مثبت برای متقاضیان دارند. در زیر به برخی از دلایل لزوم آموزش دادن به مصاحبه کنندگان اشاره می‌شود:

1. انجام مصاحبات منطقی و منصفانه:

  آموزش مصاحبه کنندگان به آنها کمک می‌کند تا بهترین رویکرد برای اجرای مصاحبه شغلی را اتخاذ کنند و از طریق طرح سوالات مناسب، اطمینان حاصل کنند که فرآیند انتخاب نیروی انسانی با توجه به منطق و انصاف انجام شده است.

2. حفظ حریم شخصی و احترام به متقاضیان:

  آموزش به مصاحبه کنندگان کمک می‌کند تا حریم شخصی متقاضیان را رعایت کنند. این موضوع از اهمیت به‌سزایی برای حفظ اعتماد و احترام به شمار می‌آید.

3. شناخت بهتر از نیازهای شغلی:

  آموزش به مصاحبه کنندگان کمک می‌کند تا سوالات جامع و مرتبط با نیازمندی‌های شغلی بپرسند. این امر باعث می‌شود که فرآیند انتخاب، با اثربخشی بیشتر و متناسب با نیازهای سازمان صورت گیرد.

4. توسعه مهارت های ارتباطی:

  آموزش به مصاحبه کنندگان جهت “تقویت مهارت­ های ارتباطی، شناخت درست زبان بدن و بهبود توانایی‌ گوش دادن فعال”، می­ تواند به آنها در اجرای جلسات مصاحبه به شکل مطلوب کمک بسیار زیادی کند.

5. پیشگیری از تبعیض و تعصب:

  آموزش به مصاحبه کنندگان کمک می‌کند تا از تبعیض و تعصب در فرآیند مصاحبه پرهیز کنند و به‌طور عادلانه به همه متقاضیان نگریسته و آنها را ارزیابی کنند.

بنابراین، آموزش مصاحبه کنندگان می تواند از تبدیل شدن جلسات مصاحبه شغلی به دادگاه های تفتیش عقاید جلوگیری کند، و نقش مهمی در بهبود کیفیت فرآیند مصاحبه، جذب، و افزایش رضایت متقاضیان ایفا می‌کند. ضمن اینکه می تواند تبدیل به عاملی در تقویت برند کارفرمایی شود.

《 دکتر امیر نیک‌خواه 》

تصویر از فیلم : Step Brothers

#مشاور #مدیریت #منابع_انسانی #سرمایه_انسانی #امیرنیکخواه #سازمان #مصاحبه #شغل #اثرلوسیفر #استخدام #جذب


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/amirnikk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

پاسخ دهید