فیل نامه شماره 6

فیل نامه 6

 

 

ترس از “از دست دادن جایگاه” یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود برخی افراد در سازمان، دانش و تجربیات خود را به دیگران انتقال ندهند. این ترس ممکن است از عوامل روان‌شناختی و سازمانی نشات بگیرد. در زیر به برخی از راه‌حل‌های ممکن برای مدیریت این ترس اشاره می‌شود:

1. ترویج فرهنگ شاگرد و مرشدی:
  – ایجاد یک فرهنگ مترقی که اشتراک گذاری دانش و یادگیری مداوم را تشویق می کند، می‌تواند از شیوع این ترس ممانعت کرده و جایگاه ویژه ای به مسیر شاگرد و مرشدی دهد. همین فرهنگ عامل اصلی جریان موثر جانشین پروری است.

2. تشویق به همکاری و کار تیمی:
  – ترویج فرهنگ همکاری و کار تیمی می‌تواند این ترس را تبدیل به شوق یاد دادن به دیگران کند. افراد با مشارکت در گروه‌ها و تیم‌ها می‌توانند دیوارهای ذهنی خود را در برابر انتقال دانش و تجربه به دیگران، و همینطور یادگیری از دیگران، بشکنند.

3. ارائه چشم انداز و فرصت‌های ارتقا:
  – این ترس ممکن است از ناامنی در محیط کار ناشی شود. مدیران و رهبران سازمان باید چه در کلام و چه در عمل، این اطمینان را در سازمان ایجاد کنند که اشتراک گذاری دانش و تجربیات، نه تنها به جایگاه فرد آسیبی نمی‌زند، بلکه به ارتقای او نیز کمک می‌کند. ایجاد فرصت‌هایی برای ارتقا و پیشرفت در سازمان، و گره زدن آنها به شاخص هایی مانند انتقال دانش و تجربه، و یا پرورش و تربیت جانشین مناسب، انگیزه افراد را برای معلمی و مرشدی افزایش می دهد.

اینها تنها بخشی از راه حل های ممکن بود. با نگاهی به فرهنگ سازمان می توان به راه حل های زیادی برای مقابله با این ترس رسید و افراد را به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات تشویق کرد.

《 دکتر امیر نیک‌خواه 》

تصویر از فیلم : The Banshees of Inisherin

#مشاور #مدیریت #منابع_انسانی #سرمایه_انسانی #امیرنیکخواه #سازمان #جانشین_پروری #اثرلوسیفر #آموزش


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/amirnikk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

پاسخ دهید