فیل نامه شماره 8

فیل نامه شماره 8

 

حتما برای شما هم پیش آمده است که بعد از گفتگو با فردی در زندگی شخصی یا محیط کار، درگیر این افکار شده باشید:
“چرا او آن حرف ها را به من زد؟”
“آیا منظور بدی از حرف هایش داشت؟”
“چرا در آن لحظه جواب دندان شکنی به ذهن من نرسید؟”

گاهی اوقات تا ساعت ها و حتی روزها ذهن درگیر این افکار می ماند. چنین عارضه ای ممکن است از عوامل مختلفی ناشی شوند و نتیجه ترکیبی از ویژگی‌های شخصیتی، تجربیات قبلی، و شرایط محیطی باشند.
در اینجا به برخی از این عوامل و دلایل اشاره می کنم:

– احساس عدم اعتبار:
افرادی که احساس می‌کنند کمترین اعتباری ندارند، ممکن است در هر واکنش منفی یا جواب نامربوطی از طرف دیگران، حس از دست دادن اعتبار را تجربه کنند. این احساس می‌تواند مثل خوره به جان آنها بیفتد و ذهن آنها را درگیر کند.

– نیاز به تایید اجتماعی:
بسیاری از افراد به دنبال تایید و تشویق اجتماعی هستند. هر نوع نقد، جملات کنایه آمیز یا عدم توجه می‌تواند احساس ناامنی در آن‌ها ایجاد کند.

– تأثیرات مثبت و منفی گذشته:
تجربیات گذشته و رویدادهایی که باعث شده‌اند فرد تاثیرات منفی یا مثبتی از رفتار و کلمات دیگران دریافت کند، می‌توانند در شکل گیری این نوع افکار مزاحم نقش داشته باشند.

– حس برتری جویی:
در برخی افراد حس برتری جویی و یا مبارزه طلبی به حد زیادی فعال است. درنتیجه آنها تحت هر شرایطی به دنبال مبارزه و پیروزی هستند. بنابراین وقتی در گفتگویی حس کنند که طرف مقابل به دنبال شکست آنها است، حس برتری جویی در آنها مجدد فعال می شود و اگر نتوانند در همان لحظه پاسخی (سزاوار طرف مقابل) بدهند، بعد از گفتگو دچار خشم فروخفته و خودانتقادی می شوند؛ انتقاد از خود که چرا در همان لحظه پاسخ دندان شکنی به طرف مقابل ندادند.

برای مقابله با چنین عارضه ای، موارد زیر را پیشنهاد می کنم:
1. تقویت اعتماد به نفس سازنده
2. توسعه مهارت های ارتباطی
3. تمرین کنترل ذهن
4. مدیریت اضطراب
5. عمیق شدن در ادراک و شناخت

《 دکتر امیر نیک‌خواه 》

تصویر از فیلم : The Shining

#مشاور #مشاوره #امیرنیکخواه #منابع_انسانی #سرمایه_انسانی #ادراک #شناخت #فیلنامه #خودارزیابی #توسعه_فردی #مدیریت #سازمان


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/amirnikk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

پاسخ دهید